Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT: budowa kadłuba

budowa kadłuba 5 lata 11 miesiąc temu #1327

Ano tyle... po co komplikować coś, co może być proste.

Jeśli chodzi o szczegóły, to przejrzyj sobie ulotkę reklamową systemu mocowania płozownicy oraz przymiaru do mierzenia, jaki niegdyś oferował Tomek, P55. Powinno wystarczyć jako materiał poglądowy.

Plik załącznika:

Nazwa pliku: h3a5abf0.pdf
Wielkość pliku:3,507 KB
Załączniki:

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 5 lata 11 miesiąc temu #1326

zatem dziury w płozownicy i dziury w kadłubie skręcamy śrubą fi8 i tyle? Piszesz jeszcze o jakiejś blaszce, masz ją przykręconą do płozownicy by otwory się nie wyrobiły? dzięki za wskazówki

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 5 lata 11 miesiąc temu #1325

Wojtek napisał: W dnie kokpitu masz dwa rzędy 3-4 otworów dla łączenia płozownicy. Fi zgodnie z instrukcją 3mm od góry i 8mm od dołu? I teraz w płozownicy mamy dwie blaszane podstawki z trzpieniem 8mm i wewnętrznym gwintem 3mm? Jak łączymy jedno i drugie, czy jest to np. śrubka i podkładka fi 3mm? Jakbyś mógł potwierdzić moje wątpliwości.


Wątpliwości nie rozwieję, ale pogłębię. Z tego co napisałeś wynika, że chcesz zastosować rozwiązanie które obejmuje:
- kadłub z przykręconymi od spodu blaszkami, do których dostęp "z kluczem" jest od strony kokpitu,
- płozownica z podstawkami i wystającymi do góry gwintowanymi trzpieniami,
- trzpienie wchodzą w otwory w blaszkach, od strony kokpitu dokręcasz kluczem.

W ten sposób płozownicę mocują - ze znanych mi bojerowców - P311 i P355. Ja ma inaczej, prościej... nie ukrywam, że przy takim rozwiązaniu jakoś nie wyobrażam sobie ustawienia geometrii ślizgu.

Mam dziury w płozownicy, przekładam śruby i skręcam przez blaszki z kadłubem. Nie jest to rozwiązanie supereleganckie, ale działa. Dodatkowo... usztywnia środek płozownicy, który i tak nie powinien za bardzo pracować, bo i po co. Ale to już teorie, teorie, teorie... No i oczywiście ustawienie geometrii nie jest skomplikowane.

Jedno pewne. Średnica trzpienia gwintowanego czy po prostu śrub - to 8 mm. Żadne fi 3, bo urwiesz od razu.

Wojtek napisał: I jeszcze pytanie o konserwację wnętrza kadłuba przed zaklejeniem pokładów - smarować to czymś w środku?


Nie tyle smarować, co malować. Zdarza się, że na lodzie jest więcej pływania niż latania, a wtedy lepiej, aby drewno było od wewnątrz zakonserwowane. Ja u siebie użyłem rozcieńczonej żywicy z niewielką ilością środka tiksotropującego (aerosil, mikrobalony, a nawet talk - z apteki lub wulkanizacji). I takim rzadkim czymś pięknie się zakonserwuje.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Maciej, P 247.

budowa kadłuba 5 lata 11 miesiąc temu #1324

Cześć Maciek, tu ponownie Wojtek. Tuleje przygotował mi zaprzyjaźniony ślusarz, skończyło się na przetoczonej rurce 3/4" i tulejkach z mosiądzu. Faktycznie trochę waży, ale w to miejsce zacząłem biegać i ubywa mi własnych kg.
Teraz następne pytanie: w dnie kokpitu masz dwa rzędy 3-4 otworów dla łączenia płozownicy. Fi zgodnie z instrukcją 3mm od góry i 8mm od dołu? I teraz w płozownicy mamy dwie blaszane podstawki z trzpieniem 8mm i wewnętrznym gwintem 3mm? Jak łączymy jedno i drugie, czy jest to np. śrubka i podkładka fi 3mm? Jakbyś mógł potwierdzić moje wątpliwości.
I jeszcze pytanie o konserwację wnętrza kadłuba przed zaklejeniem pokładów - smarować to czymś w środku?
Pozdrawiam, wojtek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 6 lata 6 dni temu #1259

- tuleje zamawiam u tokarza - materiał to ertacetal, może być też ertalon lub cokolwiek samosmarującego, może być też mosiądz, ale będzie ważyło,
- sprężyna - nie mam pojęcia od czego to jest, poszedłem do sklepu z częściami do maszyn rolniczych, pokazałem sektor i przynieśli mi kilka sprężyn. Wybrałem taką, która najlepiej pasowała - to jest od zaworów w traktorze, pewnie od jakiegoś ciągnika ;) Z grubszego drutu, nierdzewna byłaby lepsza, ale jak zamontowałem i zobaczyłem jak pracuje - zrezygnowałem z dalszych poszukiwań.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 6 lata 1 tydzień temu #1258

Cześć Maciek, tu Wojtek
Powoli powstaje mój kadłub DN i chciałem się Ciebie zapytać skąd bierzesz takie ładne tulejki na otwór osi płozy sterowej i otwór osi rumpla. I jeszcze gdzie kupić taką sprężynę amortyzacyjną nad przednią płozę. Dzięki za podpowiedz. pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 6 lata 4 tygodni temu #1236

Zawsze rób trochę grubsze, a potem strugaj na pożądany wymiar. Jeśli nie chcesz laminować daj 20 mm, a jeśli chcesz laminować, to rób 16 mm.

Według przepisów minimum to 15.9 mm, maksimum 25.4 (przepis A5 wg oficjalnej specyfikacji ).

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Maciej, P 247.

budowa kadłuba 6 lata 4 tygodni temu #1235

Cześć Maciek, Cześć Maniek
To ja jeszcze mam do Was pytanie jak grube deski daliście na burty. z planów DN wychodzi 5/8" = 16mm. czy daliście np. 21mm i zheblowaliście do 16? pzdr. Wojtek z gdyni

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 6 lata 1 miesiąc temu #1234

Ważąc kadłub trzeba uwzględnić wymiary. Według aktualnie panujących trendów kształtowania kadłuba (niemal maksymalnie szeroki i maksymalnie długi kokpit) tego kadłuba ogólnie trochę jest. Pudło waży się z wszystkimi okuciami, z bloczkami na tylnym pokładzie, bloczkiem kabestanowym oraz cięgnem. Mój kadłub, zważony w ten sposób, ma ciężar 24,8 kg. Oczywiście ideałem byłoby, żeby ważył 21 kg, ale to nie jest aż tak istotne. Jak na pierwszy kadłub, tradycyjne materiały + 2-stronne laminowanie burt wynik uważam za zadowalający.

Wynik 18,5 kg przy pierwszym kadłubie, ale - patrząc na zdjęcia - projektowany w duchu klasycznym to wynik przyzwoity, ale i tak trzeba zważyć tak, jak opisałem powyżej. Żelastwo, farba (kadłub wypije) trochę waży.

Jeśli chodzi o okucia boczne płozownicy to obecnie kontakty są dwa:
- Karol Jabłoński,
- Tomasz Zakrzewski.

Obaj Koledzy obecni na forum.

Jest też możliwość taka: kwasówka + dobry spawacz. Też będzie działać.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Maciej, P 247.

budowa kadłuba 6 lata 1 miesiąc temu #1231

Witam, tu Maniek!

Panie Maćku ile waży ten kadłub?
Mój 18,5kg samo drewno bez farby i teraz nie wiem jaki to wynik,
nie mam porównania.
Widziałem też nową płozownicę, piękna robota.
Jeszcze jedno pytanie.Czy jest jakiś tani sposób na alu szczęki do
płozownicy, teraz mam stalowe, ale kleję nową i przydałyby się lżejsze.
Pozdrawiam

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 6 lata 1 miesiąc temu #1230

Wojtku z Gdyni,

oto odpowiedzi na Twoje pytania:
1. świerk,
2. piłą tarczową, można użyć piły taśmowej - wtedy wygodniej, sklejka taka jak na pokład 3 lub 4; jeśli będziesz rozcinał "ogony" tarczową to tarcze mają zwykle grubość 3,2 mm, więc sklejka 3 mm będzie idealna,
3. żywica epoksydowa,
4. pisz, pytaj - e-mail znajdziesz w moim profilu.

Buduj DNa w oparciu o przepisy klasowe, bo nigdy nie wiadomo, kiedy zechcesz startować.

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 6 lata 1 miesiąc temu #1229

Witaj Maciek, tu Wojtek z Gdyni. Właśnie chcę budować swój DN i oglądając Twoją dokumentację z budowy mam kilka pytań:
1. Z jakiego drewna zrobiłeś burty?
2. Jak wykonałeś nacięcie na tylnej części burty dla wprowadzenia warstwy sklejki. jak gruba jest to sklejka?
3. Jaki klej stosowałeś do łączenia drewna?
4. Czy ewentualnie mógłbym do Ciebie bezpośrednio dzwonić/pisać z pytaniami?
Pozdrawiam i dzięki za kontakt zwrotny. Wojtek

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

budowa kadłuba 6 lata 1 miesiąc temu #1175

W zeszłym roku, przed sezonem 2012/2013 postanowiłem zbudować kadłub. Nigdy wcześniej tego nie robiłem, ale się udało. Bolid szczęśliwie przetrwał i Mistrzostwa Polski po kartoflisku, jak i śnieżne Mistrzostwa Europy.



W miarę kompletną dokumentacją można zobaczyć tutaj.

Bardzo dziękuję Kolegom, którzy podpowiadali mi jak to wszystko razem posklejać. Zadawałem wiele pytań, wielu osobom i zawsze dostałem wyczerpującą odpowiedź: bardzo Wam dziękuję: P154, P13, P64, P431, P241.
Udało się, lata!
Za tę wiadomość podziękowali: : P-155

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Maciej, P 247.
  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: Tomek Zakrzewski
Czas generowania strony: 1.328 s.