Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1

TEMAT:

Inwazyjne pomiary sprzętu 2 miesiąc 1 tydzień temu #4507

Dziękuję wszystkim za burzliwą dyskusję, uwagi i komentarze. Zawsz można na Was liczyć!

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Inwazyjne pomiary sprzętu 2 miesiąc 2 tygodni temu #4506

W związku z ujawnionym ostatnio przypadkiem budowy płozownicy z zabronionych materiałów odżyła dyskusja o metodach pomiaru sprzętu bojerowego. Generalnie sprawa sprowadza się do tego, że wiara w fair play i "dżentelmeństwo" przy budowie sprzętu bojerowego zostały istotnie nadszarpnięte. Pikanterii sprawie dodaje fakt, że sprawca zamieszania publicznie oznajmia, iż drogą do postępu jest naginanie zasad. W związku z tym pojawia się uzasadnione podejrzenie, że nieklasowa płozownica może nie być jedynym nieklasowym sprzętem używanym podczas regat. I chodzi tu przede wszystkim o przypadki, którym od początku przyświeca intencja łamania przepisów. 

Dlatego jako członek Komisji Technicznej IDNIYRA (TC) wyszedłem z propozycją pomysłu wprowadzenia do instrukcji żeglugi zapisu pozwalającego na inwazyjny pomiar wybranych komponentów: kadłuba, płozownicy i płóz. Pomiar miałby polegać na wykonaniu pojedynczego otworu celem stwierdzenia obecności wymaganych materiałów konstrukcyjnych, jak również ich grubości. Obecnie nie ma innej skutecznej metody na weryfikację tych parametrów. Nasz mierniczy p. Zdzisław Prot również zwrócił się z pisemnym wnioskiem o udostępnienie mu takiego „narzędzia” podczas regat.

Poprosiłem innych członków TC o opinie w tej sprawie oraz o  ewentualne pomysły w jaki sposób takie badanie może być przeprowadzone, na przykład: które części płozownicy mogą zostać przebadane, aby pomiar był miarodajny i jednocześnie nie wpływał negatywnie na poprawne działanie badanego elementu. Jeśli badany element będzie zgodny z przepisami otrzyma stosowne oznakowanie, dzięki któremu nie będzie podlegał badaniu w przyszłości. Udostępnienie takiego narzędzia mierniczemu nie oznacza, że będzie sprawdzał wszystko i wszystkim. I że przewierci nam każdą płozę. Chodzi o stworzenie możliwości przeprowadzenia pomiaru. Warto, żeby instrukcja żeglugi w miarę jasno określała planowane działania związane z tym narzędziem. A może wrócić do tradycji dnia pomiarowego przed regatami?

Zapraszam do dyskusji.

Oryginalny wątek znajduje się tutaj:  tc.dniceboat.org/forums/topic/major-even...sive-tests-proposal/

Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się, aby dołączyć do konwersacji.

Ostatnia edycja: przez Tomek Zakrzewski.
  • Strona:
  • 1
Moderatorzy: Tomek Zakrzewski
Czas generowania strony: 0.082 s.